וַֹֹיִמְצָאֵהוֹּ אִיש

"וַֹֹיִמְצָאֵהוֹּ אִיש, וְהִנֵה תוֹעֶה בַּשָדֶה. וַיִשָאָלֵהוּ הָאִיש לֵאמֹֹּור, מַה תְבָקֵש. וַיֹֹֹֹאמֶר, אֶת אֵחַי אָנוֹכִי מַבַקֵש.הַגִידָה נָא לִי אַיפֹה הֵם רוֹעִים" ( בראשית ל"ז,פסוק ט"ו)

הסיפור המקראי  מפגיש אותנו עם המצבים הרגשיים  המורכבים ביותר שמתחוללים בנפש האדם. מצבי קנאה,שנאה, אהבה ודבקות וכל הניגודים האפשריים ברקמת הרגשות שבהם נרקמה אישיותו של האדם.

וסיפור יוסף ואחיו – הוא הסיפור הקלאסי על הקנאה בין האחים, והתוצאות האפשריות. אותי מרגש הסיפור הזה כל פעם מחדש מפני שהפסוק למעלה, פותח ואומר: "והנה תועה בשדה".

יוסף חולם חלומות מוזרים בעיני אחיו והוריו, שהוא נמצא במרכז וכולם משתחווים לו.

יוסף אינו מסתיר את חלומותיו, ומשתף בהם את אחיו והוריו, ומשהו נורא מכרסם בלבם: איך הוא מעז ? מה הוא חושב לעצמו?  לא די שהוא הבן המועדף על אביו – הוא חצוף שהוא מחצין את מצבו ואף בחלומותיו הוא מתנשא עליהם.

ויוסף – מה הניע אותו? מדוע לא הצניע את  רגשותיו ומחשבותיו? מדוע שיתף אותם בחלומותיו? האם בדרך הזו רצה לכבוש  מקום של כבוד בלתי מעורער בקרב אחיו?

אלה הם המצבים  שמתחוללים בנפש האדם, ומטלטלים אותו למעלה למטה, זורקים אותו לכיוונים שונים, מפני שקיים קוד התנהגותי רגשי בסיסי,וכאשר  אין התאמה בין הקוד החברתי –אנושי, לבין מאווי הנפש – נוצר קרע, בלבול, מבוכה, קשיי הסתגלות למצב והאדם "תועה לבדו בשדה".

ואז

"את אחי אני מבקש", סביבה שתבין אותי, תכיל את המצבים שלי, תהיה המראה  אבל גם המצפן. סביבה שהיא המשפחה התומכת בכל מצב, שיודעת לכבד ולהעריך אך יודעת לשקף בתבונה את המצבים שאנחנו נקלעים בהם , ויודעת לנווט נכון את  דרכו של הפרט להתכלל בה.

יוסף, מחפש את חברת אחיו, הולך לחפש אותם כיוון שהבין שהוא "תעה" והוא רוצה לפייס אותם ולהתפייס איתם….. יוסף  עושה את הצעד הראשון, כי הוא עשה חשבון נפש והבין שדווקא מפני שהוא מועדף בעיני אביו, עליו להצטנע כדי לא להכאיב לאחיו.

ובהמשך, האחים לא מבינים, לא מקבלים, לא סולחים, לא מאפשרים, לא נותנים ליוסף הזדמנות להודות בטעות שלו וסיפור העלילה עולה גבהים ויורד עמקים ומרגש ברמות.